Ekoenergia - jak być przyjaznym dla środowiska?

11 stycznia 2008, 12:22

50 sposobów oszczędzania prądu

Jeśli prąd faktycznie zdrożeje, warto być na to przygotowanym. Poniższy artykuł ma stanowić zbiór pomysłów na to, jak obniżyć koszty korzystania z energii elektrycznej. Przede wszystkim - jak obniżać jej zużycie i racjonalnie nią gospodarować.

Jeśli znasz jakąś metodę obniżenia zużycia prądu, której nie ma na tej liście, podaj ją w komentarzu a ja opublikuję ją w odpowiednim miejscu!

Niech będzie to najlepsze źródło wiedzy dla wszystkich, którzy chcą oszczędzać prąd!

Ogólne zasady oszczędzania prądu

  1. Należy kupować energooszczędne urządzenia!
  2. Urządzenia niepotrzebne trzeba wyłączać.
  3. Z wszystkich urządzeń należy korzystać racjonalnie.
Lodówki i zamrażarki
W bilansie zużycia energii w typowym polskim gospodarstwie domowym 30% energii zużywane jest właśnie przez chłodziarkę i zamrażarkę. Nic dziwnego, w końcu te urządzenia pracują przez całą dobę i przez cały ten okres zużywają prąd.
  1. Lodówka i zamrażarka powinny być ustawione jak najdalej od źródeł ciepła (kuchenka, grzejniki). Dzięki temu utrzymanie w nich chłodu będzie tańsze.
  2. Nie otwierać lodówki i zamrażarki bez potrzeby. Dbać o dobry stan uszczelek drzwi tych urządzeń. Muszą one dobrze przylegać do powierzchni.
  3. Do lodówki należy wstawiać produkty w temperaturze pokojowej. Do zamrażarki tym bardziej.
  4. Produkty rozmrażać jest lepiej w lodówce. Zawsze trochę energii się oszczędzi, bo zimny kawałek mięsa schłodzi otaczające go warzywa i jogurty. Niestety, trwa to znacznie dłużej...
  5. Warstwa szronu na ściankach zamrażarki czy lodówki utrudnia przepływ ciepła. Zmusza to sprężarkę urządzenia do dłuższej pracy. Rozmrażaj więc obydwa urządzenia.
  6. Obniżenie temperatury pomieszczenia, w którym stoi lodówka lub zamrażarka powoduje oszczędności prądu. Z lodówki korzysta się często, ale umieszczenie zamrażarki w chłodniejszej niż kuchnia spiżarni może mieć sens.
  7. Wstawiane do lodówki i zamrażarki produkty należy szczelnie zamknąć aby ograniczyć parowanie. Wilgotne powietrze w lodówce jest trudniej schłodzić niż powietrze suche.
Przygotowywanie posiłków
  1. Kuchenka elektryczna powinna być utrzymana w czystości. Zwłaszcza płyty grzejne. Brud utrudnia przepływ ciepła między płytą a garnkiem.
  2. To samo dotyczy garnków.
  3. Średnica garnka powinna być nieco większa niż średnica płyty grzejnej.
  4. Trzeba korzystać z garnków o płaskim dnie, co pozwala na łatwiejszy przepływ ciepła między płytą a dnem garnka. Najlepsze są garnki o grubym aluminiowym lub miedzianym dnie, które najlepiej rozprowadza ciepło po całej powierzchni garnka.
  5. Wodę lepiej zagotować w czajniku niż na elektrycznej kuchence.
  6. I zawsze trzeba gotować jej tyle, ile potrzeba. Nie po to czajniki elektryczne mają wskaźnik ilości nalanej wody, żeby z niego nie korzystać.
  7. Dobrze jest kupić czajnik elektryczny z głośnym sygnałem zakończenia gotowania. Nie ma nic gorszego niż gotować wodę trzy razy, bo się zapomina o niej i nie słyszy sygnału...
  8. Dbaj o to, by grzałka w czajniku nie była pokryta kamieniem.
  9. Gotowanie warzyw, mięsa i innych produktów powinno odbywać się w możliwie małej ilości wody.
  10. Garnki powinny być podczas gotowania przykryte. To zmniejszy ilość ciepła uciekającego z garnka pod postacią pary wodnej. Oczywiście trzeba uważać, żeby gotowana woda nie wykipiała, bo zmarnuje się mnóstwo energii (woda mocno schłodzi płytę grzejną kuchenki odparowując z niej).
  11. Najlepsze wyjście to szybkowar. Ten ciśnieniowy garnek pozwala na osiągnięcie temperatury wyższej niż 100C, zatem skraca czas gotowania i zmniejsza zużycie energii.
  12. Ustawienie patelni z kotletami zamiast pokrywki na garnku z gotowanymi ziemniakami pozwala na odgrzanie ich prawie bez zużywania energii.
  13. Gotowanie można zakończyć już przy wyłączonej kuchence. Płyta będzie jeszcze gorąca, co pozwoli na oszczędzenie prądu płynącego przez nią przez kilka minut. Niektóre nowoczesne kuchenki stygną już w kilkadziesiąt sekund... W ich przypadku tu oszczędzić się nie uda.
  14. Kuchenka mikrofalowa odgrzeje kotleta szybciej niż kuchenka elektryczna za pośrednictwem patelni.
Pieczenie, czyli korzystanie z piekarnika elektrycznego
  1. Przede wszystkim trzeba ograniczyć do minimum liczbę otwarć piekarnika. Każde otwarcie jego drzwiczek powoduje ucieczkę cennego ciepła do atmosfery.
  2. Nowoczesne piekarniki są zazwyczaj dobrze zaizolowane. Można je więc wyłączyć przed zakończeniem procesu pieczenia. Dzięki temu grzałki zużyją trochę mniej prądu, ale dokończenie pieczenia potrwa troszkę dłużej.
Oświetlenie
  1. Unikaj zasłaniania okien dużymi kwiatami, ciężkimi zasłonami i firankami. Światło słoneczne masz za darmo.
  2. W miejscach, w których żarówki świecą się długo, zamontuj żarówki energooszczędne.
  3. Jeszcze lepsze od nich są żarówki diodowe. Niestety nie nadają się one do oświetlania pokoi, bo dają skupiony strumień światła.
  4. Dwie żarówki 40W dają mniej światła niż jedna żarówka o mocy 80W.
  5. Warto korzystać z wiszących żyrandoli pozwalających na zapalanie różnej liczby żarówek, w zależności od potrzeb. W ostateczności można nieco odkręcić niepotrzebne żarówki, tylko na tyle, aby przestały świecić.
  6. Oświetlenie punktowe jest prawie zawsze lepsze niż oświetlanie całego pokoju. Do zapewnienia dostatecznej ilości światła przy biurku ucznia czy na stronach czytanej książki potrzeba słabszej żarówki świecącej punktowo niż świecącej na cały pokój.
  7. Ściany w pokojach powinny być możliwie jasne, co pozwala na odbijanie energii słonecznej "głębiej" do wnętrza pokoju.
  8. Z tego samego powodu powierzchnie ścian prostopadłe do powierzchni okien powinny być malowane na biało.
Komputery
  1. Jeśli chcesz używać komputera do prostych prac biurowych, zdecydowanie nie musi on mieć najszybszego procesora, dużo pamięci i mocnej karty graficznej. One zużywają więcej prądu, niż słabsze podzespoły, choć szczęśliwie dopiero przy korzystaniu z energii.
  2. Monitor powinien wyłączać się możliwie szybko.
  3. Wygaszacz ekranu powinien włączać się jeszcze szybciej.
  4. Gdy odchodzisz od komputera i nie musi on być włączony, wyłącz go.
  5. Jeśli odchodzisz od komputera tylko na chwilę, przełącz go w stan wstrzymania.
  6. Jeśli odchodzisz na dłużej a nie chcesz stracić czasu, który poświęciłeś na włączanie wszystkich programów, okienek przeglądarki, plików tekstowych, wyłącz go w stan hibernacji. Po uruchomieniu będziesz mieć dokładnie taki sam stan pracy jak przed wyłączeniem.
Elektryczne ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody użytkowej
Energia elektryczna należy do najdroższych źródeł ciepła, ale niekiedy nie ma wielkiego wyboru. Warto więc rozsądnie korzystać z elektrycznych urządzeń grzewczych.
  1. Elektryczne grzejniki nie powinny być podstawowym źródłem ciepła!
  2. Jeśli nie masz wyboru, ogrzewaj się ciepłem produkowanym w nocnej (tańszej) taryfie. Do tego celu potrzebny jest Ci elektryczny piec akumulacyjny.
  3. Jeśli masz zamiar zbudować elektryczne ogrzewanie podłogowe, rozważ wykonanie go w wersji akumulacyjnej. To też pozwoli nieco obniżyć zużycie energii.
  4. W każdym przypadku, należy tak rozplanować położenie przewodów grzejnych w podłodze, aby meble nie zostały ustawione na ogrzewanej powierzchni. W przeciwnym wypadku będziesz podgrzewać np. podłogę szafy zamiast powietrza w pokoju, co jest bezsensowne.
Pozostały sprzęt RTV
  1. Tryb czuwania, zwłaszcza w starszych urządzeniach, zużywa znaczną część całkowitej energii pochłanianej rocznie przez urządzenie. W końcu ten tryb pracuje przez większą część doby, np. przez 21 godzin w przypadku telewizora.
Pozostały sprzęt AGD

  1. Prasować, prać i wykonywać inne prace warto (jeśli jest taka możliwość) w czasie drugiej taryfy. Zwykle trwa ona dwie godziny w ciągu dnia.
  2. Jeśli masz więcej czasu, włącz zmywarkę czy pralkę na ekonomiczny program. On najczęściej trwa najdłużej, ale zużywa najmniej energii i wody. Z tego względu warto korzystać z niego tylko wtedy, gdy zmywarka może popracować dłużej.
  3. Pranie należy robić dopiero przy pełnej pralce.
  4. Nowoczesne proszki dobrze piorą już w niskich temperaturach. Nie ma więc sensu podgrzewać prądem wodę w pralce, jeśli proszek daje sobie radę bez tego.
  5. Niektóre prania w ogóle można robić bez włączania grzałki w pralce.

65 komentarzy:

kobzacz pisze...

W celu zmniejszenia zużycia prądu, przeniosłem zamrażarkę na balkon (jest zadaszony, więc deszcz na nią nie pada). W chłodnych okresach roku rewelacja - zamrażarka włącza się bardzo rzadko i na krótko, jest ustawiona na minimum, a mimo to wewnątrz utrzymuje się temperatura poniżej -30st.C. W lecie będzie trochę gorzej, ale zamrażarka nie stoi w miejscu bezpośrednio nasłonecznionym, a w cieniu temperatura nie jest o wiele wyższa niż w mieszkaniu, tak więc nawet jeśli zużyje trochę więcej prądu to zaoszczędzę na chłodzeniu mieszkania, bo zamrażarka odda ciepło na dworze. W/w sposób na oszczędzanie nie ma sensu jeśli ogrzewamy mieszkanie prądem - wtedy ciepło pracującej zamrażarki podnosi temperaturę pomieszczeń, więc się nie marnuje.

Czajnik elektryczny powinien mieć dużą moc (ja mam 2kW), bo im krótszy czas gotowania tym mniej strat ciepła do otoczenia. Smakoszom herbaty polecam gotowanie całego czajnika wody i zaparzanie herbaty w dzbanku, bo pozwala oszczędzić nie tylko prąd ale i czas w porównaniu do parzenia każdego kubka osobno. Kamień z grzałki czajnika usunąć można gotując w nim wodę z kwaskiem cytrynowym.

Posiadacze starszych, gorzej zaizolowanych bojlerów do wody, powinni się zastanowić czy potrzebują ciepłej wody przez całą dobę. W moim przypadku spore oszczędności uzyskałem zasilając bojler poprzez włącznik czasowy - zaczyna grzać 2h przed planowanym terminem kąpieli, następnie się wyłącza, ja zużywam całą ciepłą wodę (doszedłem do optymalnej temperatury, a kończenie się ciepłej wody jest dodatkową motywacją żeby nie przedłużać medytacji pod prysznicem) i przez resztę doby bojler stoi zimny, a więc nie ma strat w postaci ciepła uciekającego do atmosfery (u mnie przy temp. 60st.C na bojlerze, jego obudowa była wyraźnie ciepła). Jeszcze większe oszczędności przyniosłoby ogrzewanie wody w II taryfie, ale w moim przypadku to odpada, bo jednym z warunków otrzymania licznika dwutaryfowego jest zużycie w poprzednim roku min. 3000kWh.

Do nawilżania mieszkania (ze względu na gitarę muszę utrzymywać wilgotność 50%), używam ręczników zawieszanych na kaloryferze - metoda co prawda mniej wydajna, ale za to cicha i nie zużywająca energii. Przy grzejnikach konwekcyjnych należy pamiętać, aby nie zasłaniać szczelin na górze i dole grzejnika (wieszać ręcznik na ściance czołowej a nie na górze kaloryfera). Jeśli wybieramy nawilżacz aktywny, to lepsze są urządzenia rozbijające wodę na mgiełkę (ultradźwiękowe lub mechaniczne) niż podgrzewające wodę (te ostatnie zużywają średnio 10 razy więcej prądu).

Nie zgodzę się z autorem w kwestii częstego wyłączania komputera. Oczywiście nie ma sensu aby bezproduktywnie chodził całą noc, ale wyłączanie go co chwila jest szkodliwe, więc pieniądze zaoszczędzone na prądzie stracimy na naprawy sprzętu. Szczególnie twardy dysk nie lubi częstych włączeń i wyłączeń - u mnie wyłącza się dopiero po godzinie bezczynności. Dla monitora CRT minimalny okres po jakim (moim zdaniem) powinien się wyłączać to 15 minut. Hibernacja sprawdza się przy wyłączaniu na noc (w przypadku niektórych komputerów przywracanie stanu systemu po hibernacji trwa dłużej niż zwykłe uruchamianie). W dzień używam trybu suspend (odłączenie zasilania procesora i kart rozszerzeń, zatrzymanie HDD i wyłączenie monitora), po którym komputer budzi się do życia w zaledwie parę sekund. W trybie suspend, mój komputer zużywa <30W. W normalnym trybie pracy, sam komputer (bez monitora) ma pobór mocy ~70W, a więc zużywa 0.07kWh/h, 1.68kWh/dobę i 50.4kWh/miesiąc.


W ostatnich miesiącach zużywam do 5kWh/dobę (najwięcej zżera bojler CWU).

Anonimowy pisze...

Tez kiedys wyniosle lodowke na balkon, ale to raczej z powodu braku miejsca w mieszkaniu, ale przy okazji oszczedzilem sporo energii (lodowka raczej zapobiegala zamarznieciu potraw, kiedys to byly zimy) niz je chlodzila).

Anonimowy pisze...

Stary bolier elektryczny umieściłem na przybudówce. oczywiście nie jest zasilany już prądem. Przybudówka ma wystawę południową i pokryta jest czarną papą. Bolier pomalowałem też na czarno. Woda do boliera podłączona jest z kranu znajdującego się na zewnątrz budynku - poprzez trójnik umieszczony przed kranem. Woda dostarczana jest od niego przewodami pex. Nagrzana woda z boliera podłączona jest także przewodami pex do instalacji wody w łazience. Wykręciłem grzybek od zaworu i w to miejsce podłączyłem pex poprzez nypel i kolanko.
Korzyści np podczas prania pralka zasilana jest letnią wodą a nie zimną.

Anonimowy pisze...

Ostatnio żartowałem sobie ze znajomymi, że najlepszym proekologicznym rozwiązaniem, które oszczędzałoby zużycie energii podczas użytkowania oświetlenia byłoby życie jak osoba niewidoma i nauczenie się Braila ... I to co na pewno można przypisać osobom niewidomym - w domu mają wszystko tak zorganizowane, żeby odnaleźć wszystko ;)

Anonimowy pisze...

pomogło mi to na fizyce thx

Anonimowy pisze...

THX

Anonimowy pisze...

dzięki

Anonimowy pisze...

A mnie na biologi xD

Anonimowy pisze...

nO mi tez na biOlOgi

Anonimowy pisze...

a mi pomoże jutro:D

Anonimowy pisze...

mi pomogło na technice, dzięki ;]

Anonimowy pisze...

Ale mi pomogło tak, że HeJ ;0 żal mi cię :]

Anonimowy pisze...

Guzik prawda z wygaszaczami ekranu!!!
W przypadku monitorów LCD podświetlenie i tak działa więc prąd jest konsumowany. W zwykłych monitorach i tak wiązka elektronów przemiata ekran, a nawet mniejsze oświetlenie ekranu może przynieść jedynie promilowe oszczędności.
Co do częstego przechodzenia w stan wstrzymania - zwróćcie uwagę na ilość gwarantowanych przez producenta cykli start-stop. Częste zatrzymywanie może zabić dysk!

Anonimowy pisze...

Nowe procesory zmniejszają zużycie energi w komputerach np intel core !

Anonimowy pisze...

Dziękuję bardzo. Przydatne podczas pisania referatów, np. z fizyki ;))
Szczerze mówiąc, niektóre z tych "sposobów" to w sumie dobra sprawa. Zastanawiam się nad wprowadzeniem kilku w życie ;)

Anonimowy pisze...

uyu

dobrowolka pisze...

witaj, mam prosbe- organizuje oboz ekologiczny dla ludzi zupelnie niezorientownych ekologicznie.... to oboz w Azerbejdznie...moze moglabym prosci Cie o podsunniecie jakis pomyslow... prosze o kontakt jesli oczywiscie mozesz i chcesz www.mwdbodessa.blogspot.com

pozdrawiam

Anonimowy pisze...

no niezłe,ale czemu takie długie ja mam to zrobic na zadanie a tyle nie mam zamiaru pisac

Anonimowy pisze...

no mam już cały referat... dzia ;*

Anonimowy pisze...

Wielkie Dzięki... Potrzebowałam tego na Biologie.. xD

Anonimowy pisze...

Wielkie dzięki mi tez pomogło na biologie bardzo fajne xD

Anonimowy pisze...

thx mistrzu jest już referat!!

Anonimowy pisze...

A mi pomorze na przyrodę

Krzysztof Lis pisze...

Jeśli Pomorze, to raczej na geografię.

Anonimowy pisze...

a na ortografie pomoze wam slownik ortograficzny, tylko zajrzyjcie przed pisaniem.

Anonimowy pisze...

POMOGŁO!!! (:

Unknown pisze...

jeśli lodówka znajduje się w temperaturze niższej ni w jej wnętrzu to zazwyczaj dochodzi do uszkodzenia agregatu a w najlepszym wypadku termostatu

Anonimowy pisze...

W opisie jest błąd co do żarówek diodowych. Autor chyba w życiu nie widział żarówki diodowej bo te świecą dookoła jak normalne a nie tylko jak skupiające światło halogenki w podwieszanych sufitach. Poza tym nawet ciepłe diody dają mdławe światło i brak mu życia. Funkcie oszczędzania energii w komputerach były dobre 10-5 lat temu w dobie monitorów kineskopowych. Wystawianie lodówki na balkon w lecie to samobójstwo portwelowe a w zimie uszkodzenie agregatu.

mbur pisze...

Naprawdę warto wprowadzić wyżej wymienione rozwiązania do swojego trybu życia. Tak niewiele nas to kosztuje, a może przynieść takie korzyści! Ja zaczęłam od oszczędności energii w kuchni, do czego przydały mi się wskazówki z http://naturalno.pl/ Ale po przeczytaniu tych informacji zamierzam przenieść się z działaniem również do innych pomieszczeń w moim domu. I polecam każdemu zrobienie tego samego :)

Anonimowy pisze...

Fajny artykuł, dziękuję!
W moim przpadku największe oszczędności energii elektrycznej przyniosło (w kolejności): automatyczne rozłączanie sprzętu RTV gdy nie ma mnie w domu (tuner SAT brał 30W nawet gdy nie chodził), wymiana pomp obiegowych ogrzewania (mam dwie) na energo-oszczędne (redukcja z 70W do 15-20W na pompie), odłączanie z gniazda komputera stacjonarnego gdy nie jest używany (wraz z UPS'em), dołożenie programatora czasowego do pompy cyrkulacji c.w.u., wymiana większości żarówek w domu na LED (w tym lampy w ogrodzie). Pomaga mi bardzo instalacja alarmowa sterująca obwodami zasilania.

Anonimowy pisze...

To teraz policz ile wydales na modernizacje i zastanow sie po ilu latacz wyjdziesz na zero. Zakladajac oczywiscie ze nic sie nie popsuje...

Anonimowy pisze...

Bardzo fajne porady :) osobiście jeśli mam coś schować w lodówce to chowam w pojemnikach na żywność :)

Anonimowy pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
Anonimowy pisze...

Oprócz chłodziarki elektrycznej mam też ekologiczną. Jest to szafka z wychodząca na zewnątrz rurą PCV fi 110 mm. Na rurze zewnątrz jest kratka i siatka p. owadom, wewnątrz jest obrotowy regulator przepływu powietrza. Szafka w środku oklejona srebrnym ekranem zagrzejnikowym, a jej drewniane półki są dziurkowane fi 1 cm. Rura wychodzi w kierunku północnym. W zimie w szafce może być nawet mroźno, w innych porach reguluje przepływ i trzymam niepsujące zapasy.
- Andrzej

Asia pisze...

Sposobów jest całe mnóstwo - najważniejsze to zdecydować się na jeden z nich. Ta decyzja jest najtrudniejsza.

Zielony Prąd pisze...

Jeżeli nie jesteśmy w stanie wprowadzić wszystkich zmian, to wprowadźmy wybrane - ale nie pozostawajmy wobec nich obojętni!

Anonimowy pisze...

Sposobów jest mnóstwo to fakt, ale konkretne oszczędności daje zmiana daje dopiero zmiana operatora energii elektrycznej, inne sposoby nie dadzą az takich oszczędności

Asia pisze...

W sumie o większości powyżrzych sposobów na oszczędzanie prądu czytałam ale ten z odgrzewaniem kotletów na parze z garnka jest bardzo fajny :D

Anonimowy pisze...

pomogło mi na napisanie wypracowania na przyrode. !!! :D

Jak oszczędzać prąd - moje wskazówki pisze...

Na moim blogu opisałem szezej 8 sposobów na obniżenie rachunków za prąd.

Irka pisze...

Ktoś się dostosował ?? Pomogło

Karen pisze...

U mnie zmiejszyłam moc poboru przez piece kondensacyjne, odłączyłam niepotrzebne lampki z prądu i tv do minimum. Pomogło.

Anonimowy pisze...

uzywam zarowek energooszczednych

Lida pisze...

Wiele fajnych pomysłów :D mogę zacząć wdrażać :)

Misia pisze...

To są na prawdę proste czynności, które pozwolą nam sporo zaoszczędzić. Wystarczy troszkę zmienić swoje nawyki :)

Unknown pisze...

mi pomożę na technikę :DDD dzieki wielkie

Ania pisze...

Ja mam płyte indukcyjną i wiem, e mi trochę ciągnie energii, ale z drugiej strony widzę, że woda gotuje się szybciej, także jestem zadowolona z tego wyboru.

http://bino24.pl/konta-demo/ pisze...

Świetne pomysły na oszczędzanie. Sama wdrożyłam w swoje życie większość z nich i powoli zaczynam odczuwać to, dostaję mniejsze rachunki za prąd. Naprawdę warto oszczędzać

ssylwa pisze...

Cześć!
Ostatnio interesuję mnie wszystko co jest związane z oszczędzaniem, ponieważ niedawno otworzyłam swoją firmę i muszę dużo pieniędzy inwestować teraz w nią.Otworzyłam sklep z odzieżą damską. Moja koleżanka zasugerowała mi abym pomyślała, o pożyczce. W sumie nigdy nie brałam tego pod uwagę. Przejrzałam wiele stron i ofert, i natrafiłam na https://www.euroloan.pl/ , czy ktoś z Was brał od nich pożyczkę ? Pozdrawiam serdecznie i życzę spokojnego wieczoru.:)

Bezpiecznechwilowki.pl pisze...

Czasem wystarczy tak niewiele, żeby zaoszczędzić. Super zestawienie, które na pewno mi się przyda w życiu codziennym.

strefaenergii pisze...

Taka lista sposobów na oszczędności, że każdy znajdzie coś dla siebie :)

Irena pisze...

Bardzo pomocne informacje. Właśnie takiego zestawienia szukałam. To niby drobiazgi, a w praktyce na takim oszczędzaniu prądu można sporo zyskać.

Anonimowy pisze...

Wiecie że te wasze "ogólne wskazówki" to są nic nie warte, jeśli mamy taryfę całodobową? One sprawdzają się, owszem ale dopiero przy wybraniu taryf strefowych - bo wtedy mamy wybór i jest sens oszczędzać.

Co z tego że, zmniejszymy zużycie na całodobowym kiedy de facto wzrasta nam koszt za otrzymaną pojedynczą jednostkę?

Tylko przy zużyciu rozłożonym na strefy mamy możliwość jakiegoś wyboru...

Po prostu Energia pisze...

Energię warto oszczędzać i dla siebie i dla środowiska, ponieważ dzięki temu możemy mieć dobry wpływ na swoje wydatki i na to, co dzieje się dookoła. Polecam szukać różnych porad.

pożyczki na raty pisze...

Rzetelny artykuł. Bardzo dużo wartościowych informacji, o których będę pamiętać.

Strony internetowe Śląsk pisze...

Cenne wskazówki, skorzystamy :D

Szybkie pożyczki online pisze...

Jeśli ktoś ma problem z płynnością finansową zawsze może skorzystać z chwilówek czy szybkich pożyczek na raty :)

Komisaut pisze...

Bardzo przydatne informacje, dzięki!

Olek pisze...

Dla każdego coś dobrego!

Anonimowy pisze...

Najlepsze chwilówki tylko na
https://www.alepozyczka-ranking.pl/
Katalog Pozyczek na Raty i chwilowek . polecam!

ZerowyKredycik pisze...

Gretta będzie zadowolona :)

netpozyczka24.pl pisze...

Rzetelny artykuł. Bardzo dużo wartościowych informacji, o których będę pamiętać.

Get Money pisze...

Gdzie dostać idealną pożyczkę? Ranking kredytów i pożyczek gotówkowych dla każdego. Get-money.pl pozwoli ci na szybką i skuteczną pożyczkę do ręki!

biznespolisa.pl pisze...

Oszczędzanie prądu to szalenie ważna sprawa. Najlepiej by było w dzisiejszych czasach by każdy na dachu miał pale słoneczne. Jednak nie każdego na to stać. Pamiętajcie, że jak z jakiegoś urządzenia nie korzystacie to odłączajcie go od prądu!

https://www.bank-ranking.pl/ranking-kont-osobistych pisze...

Warto oszczędzać na energii. Nie ważne czy mówimy do energii w postaci gazu ziemnego czy w postaci prądu elektrycznego. Będzie to po pierwsze ekologiczne, a po drugie nasz portfel będzie nam wdzięczny. Tym bardziej, że w ostatnim czasie ceny energii bardzo mocno poszybowały w górę.

Prześlij komentarz